logo
logo
Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego

Wyliczenie zapotrzebowania nie jest sprawą prostą i wymaga w pewnym stopniu nagimnastykowania się. Zwłaszcza jeśli chodzi o całkowite zapotrzebowanie. Jest to właściwie kwestia prób i błędów. Niestety rzadko zdarza się żeby trafić z odpowiednią i zdrową kalorycznością diety za pierwszym razem. Pamiętaj, że jeśli się odchudzasz, im więcej jesz, a chudniesz, tym lepiej. Im mniejszy deficyt dający efekty, tym dla Ciebie zdrowiej i bezpieczniej.

Podstawowa Przemiana Materii- PPM

Jest definiowana jako „najniższy poziom przemian energetycznych, warunkujących dostarczenie energii niezbędnej do zachowania podstawowych funkcji życiowych w optymalnych warunkach bytowych”.

Innymi (moimi) słowami jest to taka ilość energii, która pozwala nam przeżyć. Wszystkie nasze komórki ciała potrzebują energii, każda jedna za jej pomocą przetwarza różne związki i prowadzi przeróżne reakcje chemiczne. PPM to taka ilość energii jaką i tam w ciągu dnia jaką nasz organizm i tak zużyje, np. do oddychania, do pompowania krwi, do podziałów komórkowych, do regeneracji, do budowy różnych struktur, hormonów, enzymów czy chociażby do utrzymania zdolności układu odpornościowego do przeciwstawiania się niechcianym gościom (tj. wirusy, bakterie, pasożyty itp.). TYLE energii i tak zużyjesz! To dla Ciebie podstawa i minimum.

Całkowita Przemiana Materii- CPM

CPM mówi nam o tym, ile kalorii potrzebujemy na co dzień włączając naszą aktywność fizyczną. I MAM TU NA MYŚLI KAŻDĄ AKTYWNOŚĆ! Nawet pójście na zakupy, do pracy, latanie za dzieckiem w parku (w ogóle dojście do tego parku), wstanie z łóżka i pójście do toalety to też aktywność dla organizmu! Nie mówiąc już o innych zaplanowanych aktywnościach tj. bieganie, basen, siłownia, fitness itp. Na CPM zdecydowanie mamy wpływ i to duży. Im więcej się ruszasz, tym więcej energii potrzebuje Twój organizm, żeby zapewnić Ci ten ruch. A im więcej Twój organizm potrzebuje energii, tym Ty powinieneś/ powinnaś (lub możesz) więcej zjeść. To wspaniale!

KALKULATOR PPM I CPM:

Kalkulator
Wynik PPM:
Wynik CPM:
Jeśli chcesz się odchudzać to zacznij od tej wartości kalorycznej:

Dopiero jeśli po 3-4 tygodniach nie odczujesz żadnego spadku masy ciała, od CPM odejmij ok. 500 kcal.
Uzyskasz wartość:

UWAGA! Jeśli po odjęciu 500 kcal od Twojego CPM uzyskasz wartość niższą niż PPM nie schodź z kaloriami poniżej tej wartości! Jedynym sposobem na wygenerowanie deficytu jest dla Ciebie zwiększenie aktywności fizycznej. Nawet codzienny spacer to super sprawa!