Niskie estrogeny – przyczyny, objawy. Co jeść na niskie estrogeny?

utworzone przez | 0 komentarzy

Z racji tego, że akurat tak się złożyło, że miałam ostatnio wiele pacjentek właśnie z niskimi estrogenami, dzisiaj chciałabym napisać co nieco o tym problemie. Bo tak, jest to problem i warto z nim działać.

PODSTAWOWE INFORMACJE O ESTROGENACH

Przede wszystkim wiedz, że estrogeny to główne hormony pierwszej fazy cyklu czyli fazy folikularnej. Są wydzielane w odpowiedzi na FSH i LH wytwarzane przez przysadkę mózgową. Regulacja przysadki mózgowej i dbanie o prawidłowe poziomy FSH i LH będzie miała tutaj bardzo duże znaczenie.

Estrogeny to cała grupa hormonów, gdzie wydzielany w największej ilości jest estradiol (ok. 80% wytwarzanych estrogenów) i to jego właśnie zazwyczaj się bada z krwi, jeśli chcemy sprawdzić co słychać u naszych hormonów. Jest jeszcze estriol i estron. W momencie wejścia w menopauzę trochę się to zmiana i wydzielany jest głównie estron.

Uwaga! Badaj je w 2-8 dnia cyklu, czyi 2-8 dni od pojawienia się pierwszego dnia miesiączki. Lub jeśli chcesz sprawdzić ich stosunek do progesteronu ok. 7 dni po owulacji.

FUNKCJE ESTROGENÓW

Estrogeny mają przeróżne funkcje, m.in.:

1. Odpowiedzialny za III rzędowe cechy płciowe, a mówiąc bardziej po ludzku, dzięki niemu masz biodra i piersi. Sprawia, że masz bardziej kobiece kształty i jesteś krąglejsza.

2. Estrogeny poprawiają nastrój i pomagają utrzymać koncentrację. Wszystko przez wpływ na serotoninę, czyli neuroprzekaźnik szczęścia.

3. Odpowiadają w głównej mierze za nadbudowanie błony śluzowej macicy, biorą udział w przygotowywaniu endometrium do zagnieżdżenia się zapłodnionej komórki jajowej (bo taki jest cel naszego cyklu).

4. Estrogeny podkręcają libido i sprawiają, że po prostu chce się żyć i chce się kochać!

5. W pierwszej fazie cyklu, kiedy dominują estrogeny, jesteśmy bardziej produktywne, bardziej nam się chce, pojawia się mniej „niechcemisiów” i jesteśmy w stanie zrobić więcej i efektywniej 🙂

6. Estrogeny są odpowiedzialne za wytwarzanie śluzu szyjkowego, więc dbają o prawidłowe nawilżenie pochwy i prawidłowy skład śluzu (co też jest bardzo istotne, jeśli starasz się o dziecko!)

W ogóle estrogeny mogą mieć nawet 300 funkcji (ale ja podejrzewam, że może być ich nawet więcej), ale pewnie już nawet po tym co powiedziałam przed chwilą wiesz, że niewątpliwie są ważne! Mam wrażenie, że mało się mówi o niskich estrogenach… Częściej mimo wszystko o wysokich i o dominacji estrogenowej, ale o tym innym razem.

NISKIE ESTROGENY. PRZYCZYNY.

Niskie estrogeny są charakterystyczne dla kobiet w perimenopauzie i w menopauzie. Niestety mogą też dotyczyć młodych kobiet, jako skutek braku owulacji, zaburzonych cykli, FHA, czyli czynnościowego zaniku miesiączki pochodzenia podwzgórzowego. Tak naprawdę nie ma zasady co do estrogenów. Co na pewno wiadomo, to to, że przy pcos mogą być wysokie lub niskie, a przy FHA (czynnościowy podwzgórzowy zanik miesiączki pochodzenia podwzgórzowego) są raczej niskie, więc naprawdę, jeśli masz zaburzenia hormonalne, to warto je zbadać.

Niskie estrogeny mogą też występować, jeśli masz niski poziom tkanki tłuszczowej (tkanka tłuszczowa wytwarza pewną ilość estrogenów). Może być też tak, ze od zawsze masz niższe poziomy tkanki tłuszczowej, ale nic się nie dzieje i nie odczuwasz objawów niskich estrogenów, o których zaraz napiszę… wtedy w porządku.

OBJAWY NISKICH ESTROGENÓW.

  • Humorzastość i rozdrażnienie
  • Stany depresyjne i pogorszenie nastroju
  • Nieregularne cykle i problemy z zajściem w ciąże
  • Długie cykle
  • Nocne poty i bezsenność.
  • Suchość pochwy, ból przy stosunku
  • Niskie libido
  • Zwiększony apetyt
  • Problemy ze schudnięciem
  • Uderzenia gorąca.

CO MOŻESZ ZROBIĆ Z NISKIMI ESTROGENAMI?

Przede wszystkim znajdź przyczynę niskich estrogenów. Dlaczego tak się dzieje? Czy masz owulacje? Jak wyglądają Twoje cykle? Co się dzieje? Musisz wiedzieć DLACZEGO estrogeny są nisko.

Warto pójść do lekarza i szukać, badać się. Ale niestety, z doświadczenia, własnego i z pracy z wieloma kobietami wiem, że najczęściej badania trzeba robić prywatnie i chodzić do lekarzy prywatnie, więc jest to utrudnienie i dość kosztowne. Ale warto!

To co możesz zrobić za darmo, to obserwuj swój cykl i koniecznie zastanów się z czym może być problem i jak dokładnie wygląda.

CO JEŚĆ NA NISKIE ESTROGENY?

FITOESTROGENY

Fitoestrogeny będą zajmować miejsce dla receptorów estrogenowych w Twoich komórkach. Ich efekt będzie słabszy niż Twoich własnych estrogenów (czyli nie działają aż tak silnie, co jest bardzo dobrą wiadomością tak swoją drogą), ale efekt jest na tyle istotny, że jestem na 99% pewna, że odczujesz różnicę w samopoczuciu.

dieta w niskich estrogenach

Źródła fitoestrogenów:

  • Siemię lniane. Siemię lniane koniecznie zmiel i trzymaj zmielone w lodówce w słoiczku przez max 4-5 dni. Uważa się, że powinno wytrzymać i nie powinno być strat w kwasach omega – 3 w takim sposobie przechowywania.
  • Pestki dyni. Pestki dyni to mój osobisty ulubieniec, bo bardzo łatwo je włączyć do diety. Można dodawać do owsianek, zjadać „tak po prostu”, posypywać sałatki i obiady (świetnie podbijają smak wszelakich kaszott).
  • Soja i jej przetwory. Soję włączaj w postaci mleka sojowego czy tofu. Zachęcam do eksperymentowania i do bycia na moim Instagramie [klik], gdzie od czasu do czasu pokazuje fajne przepisy z użyciem tofu.

    Piszę to szczególnie do osób, które uważają, że tofu jest „fu”, albo po prostu nie umieją go wykorzystać w kuchni. Słyszałaś o spaghetti z sosem bolognese z tofu lub o pulpecikach z tofu? (które notabene mam właśnie w lodówce i czekają na zjedzenie :). Poszperaj w internecie, na pewno znajdziesz fajne przepisy. Tempeh też będzie ekstra, ale niestety jest ciężej dostępny. Korzystaj też z mleka sojowego czy jogurtów sojowych. Poza tym, że są fajnym źródłem fitoestrogenów, to jeszcze jako jedyne z roślinnych produktów takiego typu, są źródłem białka. Mleko owsiane, kokosowe, migdałowe zawiera bardzo małe ilości białka…

  • Ciecierzyca i inne strączki. Dodawaj do sałatek, rób z nią dania jednogarnkowe na obiad, przygotuj pasty z ciecierzycą i z innych strączków. Naprawdę zachęcam, żeby włączyć je do diety, bo są naprawdę wartościowymi produktami.
  • Sezam. Sezamem możesz posypywać dania obiadowe czy dodawać do owsianek, jogurtów.. No i przecież mamy też tahini! Tahini jest składnikiem hummusu, więc w ogóle coś wspaniałego dla estrogenów.
  • Daktyle, suszone morele i śliwki. Daktyle i inne suszone owoce też możesz dodawać do owsianek albo jeść z dodatkiem orzechów jako II śniadanie, zdrową i zaplanowaną przekąskę.

INNE WAŻNE CZYNNIKI W NISKICH ESTROGENACH:

  • Zdecydowanie jedz odpowiednią ilość kalorii. I mam tutaj na myśli odpowiednio dużą ilość kalorii. Przez to, że wydzielanie estrogenów jest bardzo mocno zależne od działanie przysadki i podwzgórza, niskie kalorie, głodówki, detoksy i inne takie rewolucje, będą hamowały czynność jajników, właśnie przez hamowanie wydzielania LH i FSH.

    Więcej o kaloriach i ich wpływie na zdrowie hormonalne znajdziesz w moim e-booku Kobieto, pokochaj kalorie!, który jest kompendium wiedzy o kaloriach w kontekście zdrowia kobiet [klik]. Możesz przeczytać też ten artykuł, który mówi o wpływie kalorii na hormony: [klik].

  • Nie przesadzaj z aktywnością fizyczną. Nie zajeżdżaj się. Oczywiście umiarkowana aktywność fizyczna jest super i będzie działać korzystnie, ale ciśnięcie na maxa i za wszelką cenę – będzie bardzo negatywnie odbijać się na estrogenach.
  • Ogarnij stres i naucz się z nim żyć – nadmiar stresu również blokuje działanie przysadki i wydzielanie LH i FSH, więc i estrogeny będą nisko. A jak nie ma estrogenów – nie ma też owulacji i progesteronu. Nie olewaj stresu i nie kręć oczami, to naprawdę ważne, żeby sobie pomóc w tym aspekcie. Jeśli sama nie masz pomysłu jak możesz zadziałać ze stresem idź do specjalisty – psychologa, psychoterapeuty lub psychiatry.
  • Spij dobrze. Kobiety, które śpią lepiej częściej mają prawidłowe stężenia estrogenów. Melatonina to świętość dla hormonów!
  • Z suplementacji może pomóc witamina E, D, omega -3, maca, żeń – szeń, chmiel. Bo omega – 3, magnez i witamina D to oczywiście podstawa do suplementacji, moim zdaniem ZAWSZE przy zaburzeniach hormonalnych.
niskie estrogeny

PO CZYM POZNASZ, ŻE Z ESTROGENAMI JEST W PORZĄDKU?

  • Masz regularne miesiączki i owulacje.
  • Nie masz problemów z zajściem w ciąże.
  • Czujesz prawidłowe nawilżenie pochwy i masz ochotę na seks. Twoje libido jest w porządku.
  • Poczujesz, że nie jesteś spięta i wiecznie humorzasta. Przestaniesz się z wszystkimi kłócić 🙂
  • Poprawi się Twój nastrój i możliwe, że nawet złagodzeniu ulegną Twoje zaburzenia depresyjne.
  • Lepiej śpisz i nie wybudzasz się nocy. Nie masz problemu z zasypianiem.
  • Łatwiej Ci się skoncentrować, myślisz przejrzyście, wszystko jest klarowne.
  • Nie odczuwasz zwiększonej tkliwości piersi. Faktycznie przed okresem może się pojawiać, ale nie może być to bardzo nasilone uczucie

Innymi słowy – wszystko jest pięknie i tak jak powinno być. Tego się trzymajmy!

PODSUMOWANIE

Niskie wartości stężeń estrogenów to naprawdę duży znak, że dzieje się coś niedobrego. Warto podziałać, znaleźć przyczynę i wprowadzić zmiany w stylu życia, który naprawdę ma znaczenie. Możesz pomóc sobie i swoim estrogenom. Szczerze mówiąc, to tym między innymi się na co dzień zajmuję, więc po prostu wiem, że możesz dużo zrobić.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *